Les caractéristiques d'une classe (d'après Doyle, 86)
|
Doyle, W. (1986). Classroom organization and management. In M. Wittrock
(Ed.),
Handbook of research on teaching (3rd ed.). New York: Macmillan. |
|
MULTIDIMENSIONNALITE |
très
nombreux événements et tâches qui peuvent parfois être prévus, avec
de multiples conséquences |
SIMULTANEITE |
certains de
ces événements peuvent se produire en même temps (travail en petits
groupes) |
IMMEDIATETE |
le rythme
de ces événements peut être rapide |
IMPREDICTIBILITE |
des
événements peuvent être imprévus |
NON-CONFIDENTIALITE |
les
événements peuvent être vus de nombreux témoins, les classes étant
publiques |
HISTOIRE |
la classe
accumule le souvenir de ces événements |
|
|
en V.O.
1. Multidimensionality: Many different tasks and events exist in the classroom at the same time. A
single event may have multiple consequences.
2. Simultaneity: Many things happen at the same time in the classroom.
3. Immediacy: The pace of classroom events is rapid. Many things needs addressing is sharp rapidly occurring
sequences.
4. Unpredictable and public classroom climate: Things often go in ways not expected or
intended. What happens to a student (or the teacher) may be seen by many other
students.
5. History: After the class has met for several weeks or months, certain "understandings" are apt to
develop. These understandings influence
how classrooms continue to functions during the remainder of the year.
|
la classe l'espace-classe contexte et performances Pourquoi vos enfants s'ennuient ? Typologie des situations classe citoyenne ?
|