Les caractéristiques d'une
classe (d'après Doyle, 86)
|
Doyle,
W. (1986). Classroom organization and management. In M. Wittrock
(Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed.). New York:
Macmillan. |
|
MULTIDIMENSIONNALITE |
très nombreux événements et tâches qui peuvent parfois être prévus,
avec de multiples conséquences |
SIMULTANEITE |
certains de ces événements peuvent se produire en même temps
(travail en petits groupes) |
IMMEDIATETE |
le
rythme de ces événements peut être rapide |
IMPREDICTIBILITE |
des
événements peuvent être imprévus |
NON-CONFIDENTIALITE |
les
événements peuvent être vus de nombreux témoins, les classes étant
publiques |
HISTOIRE |
la
classe accumule le souvenir de ces événements |
|
|
en
V.O.
1. Multidimensionality: Many different tasks and events
exist in the classroom at the same time. A single event may have
multiple consequences.
2. Simultaneity: Many things happen at the same time in the classroom.
3. Immediacy: The pace of classroom events is rapid. Many things needs
addressing is sharp rapidly occurring sequences.
4. Unpredictable and public classroom climate: Things often go in ways
not expected or intended. What happens to a student (or the teacher) may
be seen by many other students.
5. History: After the class has met for several weeks or months, certain
"understandings" are apt to develop. These understandings influence
how classrooms continue to functions during the remainder of the year.
|
Communiquer Diversifier sa pédagogie j'analyse ma pratique ma discipline enseigner situation-problème choisir sa "guidance" Réussir ou comprendre ? DEMARCHE DE PROJET Cours et parcours le rapport au savoir son style d'apprentissage mes compétences témoignage
|